Download Immersive Drumopnames
// OCT-3D | Native B-Format | Ambisonics A-Format | IRT Cross
en vergelijk immersive microphone arrays
Via een praktijkgericht onderzoek werden verschillende coincident, near-coincident en non-coincident immersive microphone arrays met elkaar vergeleken tijdens drumopnames voor verschillende hedendaagse, populaire muziekgenres. In een vooronderzoek werden de OCT-3D, PCMA-3D, 2L-Cube, Hamasaki Square, IRT Cross, Ambisonics A-Format en native B-Format, informeel vergeleken, waaruit bleek dat de verschillen tussen de non-coincident systemen onderling veel kleiner waren dan de verschillen tussen coincident en non-coincident systemen. Dit leidde tot een reductie van microfoonsystemen voor de uiteindelijke drumopnames.
Vier microfoontechnieken werden gekozen: OCT-3D, native B-Format, Ambisonics A-Format en IRT Cross. Deze werden vergeleken binnen de context van twee verschillende songs – een rustig popnummer en een energieke rock song – waarvan de drums respectievelijk in een droge drumbooth en een grote studiohall werd opgenomen.
Via een luistertest met kleine steekgroep werd nagegaan welk microfoontechniek het beste paste bij iedere song. Er werd ook gevraagd welke de algemene favoriet was, zonder muzikale context, alsook hoe de ruimtelijkheid, timbre en hoogte worden ervaren. Hieruit werd geconcludeerd dat de keuze van immersive microfoontechniek afhankelijk is van de muzikale context.
Conclusies uit objectievere onderzoeken focussen vooral op accurate lokalisatie, waarbij non-coincident systemen steeds het best presteren. Hierbij wordt echter onvoldoende rekening gehouden met de muzikale context, waarbij accurate lokalisatie niet steeds primeert. Daarnaast werd opgemerkt dat hoogteperceptie in muziek niet uitsluitend wordt gecreëerd door luidsprekers in de hoogtelaag.